カリフォルニア州(U.S.A.)の「電子トランザクション法」

(部分仮訳)

<1999年11月5日改訂版>

翻訳:夏井高人


 これは,アメリカ合衆国カリフォルニア州の民法典一部改正法として1999年9月16日に成立した電子トランザクション法の仮訳です。大急ぎで訳出したので誤訳もあるかもしれません。ご注意ください。

なお,この法律のオリジナル・テキストは,

http://www.leginfo.ca.gov/pub/bill/sen/sb_0801-0850/sb_820_bill_19990916_chaptered.html

で入手することができます。


電子取引に関して,民法典の第2部第3節に第2.5編(1633.1条で始まる)を付加し,金融法典18608条を修正する法律

 

立法委員会による要旨

 

州長官提出にかかる電子トランザクション法案 SB 820

実定法は,契約上の義務を規律する条項,特定の契約に対して書面によること及び署名がなされていることを要求する条項を含んでいる。実定法は,電子資金移動(electronic funds transfer)を規律するための条項のように,電子トランザクション(electronic transactions)に適用可能な一定の特殊な条項を含んでいるが,しかし,電子的に開始される電子トランザクションの効果について,一般的な規律をするものではない。

この法案は,統一電子トランザクション法(the Uniform Electronic Transactions Act)を制定するものである。この法律は,電子トランザクションについて一般的に適用されるが,遺言書及び遺言信託の作成及び執行には適用されず,また,その他の特定の契約についても適用されない。

この法案は,記録もしくは署名が,電子的な方式によるものであるというだけの理由で,その法的効果または執行力を否定されないことを定める。この法案は,契約が,その方式において電子記録を用いているというだけの理由で,その法的効果または執行力を否定されないことを定める。これは,法律が記録について書面によることを要件とする場合であっても,または,法律が署名を要件とする場合であっても,電子記録が法律の定める要件を充足するものであることを定める。この法案は,これらに関連する諸規定を立法する。この法案は,電子記録によって書かれた情報である契約条項の有効性を認める。この法案は,電子署名の改変とエラー,そして,その証拠としての許容性に関し規律する規定を定める。

 

カリフォルニア州民は,以下のとおり法を制定する。

SECTION 1. 

民法典の第2部第3節に,次のとおりに第2.5編(1633.1条で始まる)を付加する。

 

第2.5編 電子取引(ELECTRONIC TRANSACTIONS)

1633.1. 

本編は,「統一電子トランザクション法(the Uniform Electronic Transactions Act)」として引用することができる。

1633.2. 

本編においては,次の各用語は,次の各意味を有する。

(a) 「合意(Agreement」とは,言語に基づいてなされる,または,それ以外の状況から推測され,もしくは,特定のトランザクションに適用されるもの以外の法に基づいて合意に効果を与える命令,規則及び手続から推測される当事者間の事実上の約束(bargain)を意味する。

(b) 「自動的トランザクション(Automated transaction」とは,その全部または一部が,電子的な手段もしくは電気記録によってなされ,または,実行されるトランザクションであって,契約の形成,既存の契約の実行,もしくは,トランザクションによって求められる義務の履行の通常の過程において,それらの行為,または,その当事者の一方もしくは双方について,自然人が関与しない場合を意味する。

(c) 「コンピュータ・プログラム(Computer program」とは,一定の結果をもたらすために情報処理システム内において直接・間接に使用される文またはは命令を意味する。

(d) 「契約(Contract」とは,本編及び他の適用可能な法によって有効なものとされる当事者間の合意に由来する法的義務の総体を意味する。

(e) 「電子(Electronic」とは,電子的,デジタル的,磁気的,無線,光学的,電磁的その他これらに類する能力を有する技術に関係する意味を有する。

(f) 「電子エージェント(Electronic agent」とは,その全部または一部について自然人の関与なしに,ある行為をなし,または,電子記録もしくは電子機能に対して応答するために,独自性を有するものとして使用されるコンピュータ・プログラムその他の自動的な手段を意味する。

(g) 「電子記録(Electronic record」とは,電子的な手段によって作成され,生成され,送信され,通信され,受信され,または,記憶された記録を意味する。

(h) 「電子署名(Electronic signature」とは,電子記録に添付され,または,論理的に関連付けされる電子的な音響,記号もしくはプロセスであって,かつ,電子記録に署名をする意図で,人によって実行もしくは採用されるものを意味する。

(i) 「政府機関(Governmental agency」とは,連邦政府の,州の,郡(county)の,自治体(municipality)の,または,その他の州の政府部門(political subdivision of a state)の,行政機関,立法機関,司法機関,省(department),行政委員会(board),委員会(commission),局(authority),外郭団体(institution)もしくは系列機関(instrumentality)を意味する。

(j) 「情報(Information)」とは,データ,テキスト,イメージ,サウンド,コード,コンピュータ・プログラム,ソフトウェア,データベース,その他これらに類するものを意味する。

(k) 「情報処理システム(Information processing system」とは,情報を生成し,送信し,受信し,記憶し,表示し,または,処理するための電子システムを意味する。

(l) 「人(Person」とは,自然人,法人,事業信託(business trust),財団(estate),信託,パートナーショップ,有限責任会社,組合(association),ジョイント・ベンチャー,政府機関,公企業,その他の法的団体ないし商業団体を意味する。

(m) 「記録(Record」とは,有形の媒体に記された情報,または,電子媒体その他の媒体に記憶され,認識可能な状態で検索できる情報を意味する。

(n) 「セキュリティ手続(Security procedure」とは,電子署名,電子記録もしくは電子的能力が特定の人のものであることを確認する目的で,または,電子記録中の情報について改変ないしエラーを発見する目的でなされる手続を意味する。この用語は,アルゴリズムその他のコード,語もしくは番号の一致,暗号,または,コールバックその他の確認手続の使用を求める手続を含む。

(o) 「トランザクション(Transaction」とは,2人以上の当事者間において,企業業務,商取引業務,または,政府業務に関連して発生する1個の行為もしくは行為のセットを意味する。

1633.3. 

(a)   (b)項及び(c)項に規程する場合を除き,本編は,トランザクションに関連する電子記録及び電子署名に適用される。

(b) 本編は,次の各法律の適用対象となるトランザクションには適用されない。

(1) 遺言書(wills),遺言補足書(codicils)または遺言信託(testamentary trusts)の作成及び執行を規律する法律

(2) 1101条及び1206条を除き,統一商法典(Uniform Commercial Code)の(1101条で始まる)Division 1

(3) 統一商法典の(3101条で始まる)Division 3,(4101条で始まる)Division 4,(5101条で始まる)Division 5,(8101条で始まる)Division 8,(9101条で始まる)Division 9,(11101条で始まる)Division 11

(4) 記録中または記録の部分中において,頭文字で署名されたものを含め,記録から分離されるものとして署名された特別の同定文(identifiable text)または情報開示を要件とする法律。ただし,本号は,本法典の1677条,1678条, 民事訴訟法典(the Code of Civil Procedure)の1298条には適用されない。

(c) 本編は,企業及び専門家法典(the Business and Professions Code)の17511.5条,民法典(the Civil Code)の56.11条,56.17条,798.14条,1133条,11341350条から1376まで,1689.6条,1689.13条,Division 3Part 2Title 5の(1695条で始まる)2.5 章,1720条,1785.15条,1789.14条,1789.16条,1789.33条,1793.23条,Division 3Part 4Title 2の(1801条で始まる)1章,1861.24条,1862.5条,1917.712条,1917.713条,1950.5条,1950.6条,1983, 2924b条,2924c条,2924f条,2924条,2924j条,2924.3条,2937条,Division 3Part 4Title 14の(2945条で始まる)Article 1.52954.5条,2963条,Division 3Part 4Title 14の(2981条で始まる)2b章,(2985.7条で始まる)2d章,3071.5条,金融法典(the Financial Code)の18608条(b)項,22328条,健康及び安全法典(the Health and Safety Code)の1358.15条,1365条,1368.01条,1368.1条,1371条,18035.5条,保険法典(the Insurance Code)の658条,662条,663条,664条,666条,667.5条,673条,677条,678条,678.1条,786条,10083条,10086条,10087条,10102条,10113.7条,10127.7条,10127.9条,10127.10条,10197条,10199.44条, 10199.46条,10235.16条,10235.40条,10509.4条,10509.7条,11624.09条,11624.1条,公共施設法典(the Public Utilities Code)の779.1条,10010.1条,16482条,乗物法典(the Vehicle Code)の9975条,11738条に規定する特定のトランザクションについては,適用されない。電子記録は,民事訴訟法典(the Code of Civil Procedure)の1162条によって送付されるべきことが求められている通知の代わりとすることができない。本条は,郡記録官(a county recorder)が電子的な方法により文書を記録することを禁止するものとして解釈してはならない。

(d) 本編は,(b)項で指定された以外の法律の適用対象となるトランザクションのために用いられる場合には,(b)項に基づき本編の適用除外となる以外の電子記録または電子署名について適用される。

(e) 本編の適用対象となるトランザクションは,他の適用可能な実体法の適用対象でもある。

(f) (b)項もしくは(c)項に基づき本編の適用除外となるトランザクションは,本編の適用除外となるべきトランザクションとしてのみ解釈されなければならないが,しかし,そのトランザクションが他の適用可能な法律に基づき,電子的な方法によってなされ得るものである場合には,電子的な方法によってトランザクションをすることを禁ずるものとして解釈してはならない。

1633.4

本編は,2000年1月1日及びそれ以後に作成され,生成され,送信され,通信され,受信され,もしくは,記憶された電子的記録または電子署名について適用される。

1633.5. 

(a) 本編は,記録もしくは署名が,電子的な手段もしくは電子的な形式で作成され,生成され,送信され,通信され,受信され,または,その他の処理もしくは使用をされるべきことを要求するものではない。

(b) 本編は,双方が電子的な方法によるトランザクションをすることに合意している当事者間のトランザクションにのみ適用される。当事者双方が電子的な方法によるトランザクションをすることに合意しているかどうかは,当事者の行動を含め,文脈及びその取り巻く環境に従って判断される。電子的な方法でなされたトランザクションを有効なものとするために,別の付加的な合意によってなされる場合を除き,電子的な方法によるトランザクションをすることの合意は,電子記録ではない標準約款中に含ませることができない。そのような標準約款中の合意は,電子的な方法によるトランザクションをする合意に対して影響を与えることはない。当事者が代金の支払,購買もしくは保証の署名のために電子的な手段を使用していたという事実のみによって,電子的な方法によるトランザクションをすることの合意が存在したことを推論してはならない。本項は,合意によって変更できない。

(c) 電子的な方法によるトランザクションをすることに同意する当事者は,電子的な方法により他のトランザクションをすることを拒否することができる。販売者が電子的な方法と電子的ではない方法の両方によって物品またはサービスを販売しており,かつ,購買者が電子的な方法によるトランザクションをすることによって物品またはサービスを購入する場合には,購買者は,物品またはサービスに関し,さらに電子的な方法によるトランザクションをすることを拒否することができる。本項は,合意によって変更することができない。

(d) 本編において別段の定めのある場合を除き,本編各条項の効果は,合意によって変更することができる。本編中の特定の条項に「他に異なる合意がない限り」という文言もしくはこれと同様の意味を有する文言が現れていることは,他の条項の効果が合意によっても変更することができないということを意味するものではない。

1633.6. 

本編は,以下の全部に従って解釈され,適用されなければならない。

(1) 他の適用可能な方に適合する電子トランザクションを促進するように。

(2) 電子トランザクションに関する合理的な実務とそのような実務の継続的な拡大に適合するように。

(3) これについて立法する諸州の中で,本編の対象に関連する法律の標準となるという一般的な目的を実現するように。

1633.7. 

(a) 記録または署名は,それが電子的な方式によるものであることのみを理由として,法的効果もしくは執行力を否定されてはならない。

(b) 契約は,その形成において電子記録が用いられたことのみを理由として,法的効果もしくは執行力を否定されてはならない。

(c) 法律が記録について書面によるべきことを要件とする場合,電子記録は,法律の定める要件を充足する。

(d) 法律が署名を要件とする場合,電子署名は,法の定める要件を充足する。

1633.8. 

(a) 当事者双方が電子的な方法によるトランザクションをすることに合意し,かつ,法律が,人に対し,他の人に対する書面による情報の提供,送信,配布をすべきことを要求している場合には,その情報が(もしそのような場合が存在するとすれば)受信時点で受信者によって保存可能な電子記録で提供,送信または配布されるのであれば,この要件は充足される。電子記録は,送信者またはその情報処理システムが,受信者において電子記録を印刷もしくは記憶することができるようにすることを禁止している場合には,保存可能であるとはいえない。

(b) 本編以外の法律において,記録が特定の方式で記載されもしくは表示されるべきこと,特定の方法によって送信,通信もしくは転送されるべきこと,または,特定の方式でフォーマットされた情報を含むべきことを定めている場合には,次の各ルール全部が適用される。

(1) 記録は,当該他の法律において指定された方式によって記載または表示されなければならない。 

(2) (d)項(2)号に規定する場合を除き,記録は,当該他の法律によって指定された方法で送信され,通信され,または,転送されなければならない。

(3) 記録は,当該他の法律によって指定された方式でフォーマットされた情報を含まなければならない。 

(c) 受信者が電子記録を記録または印刷できるようにすることを送信者が禁止している場合には,電子記録は,その受信者に対する強制力を有しない。

(d) 本項における要件は,次の場合を除き,合意によって変更できない。

(1) 本編以外の法律において,情報について書面により提供,送信または配布されるべきことを求めながらも,合意による要件の変更を許容する場合には,その範囲内に限り,情報は電子記録の形式で保持できるものであるものとする(a)項の要件は,合意により変更することができる。

(2) 第一種郵便による記録の送信,通信または転送に関する本編以外の法律に基づく要件は,その法律によって許容される範囲内に限り,合意により変更することができる。

1633.9. 

(a) 電子記録または電子署名は,それがその人の行為であった場合には,その人に帰属する。人の行為は,その電子記録または電子署名が帰属すべき人の同定のために適用されたセキュリティ手続の有効性を証明することを含め,どのような方法によっても証明することができる。

(b) (a)項に基づいて人に帰属した電子記録または電子署名の有効性は,当事者間の合意,(もしあるのであれば)法律によるその他の規律を含め,それが作られ,実行され,または,採用された時点における文脈及びその取り巻く環境に従って決定される。

1633.10. 

当該トランザクションの当事者間のトランザクション中で,電子記録に改変またはエラーが発生した場合には,次のルールが適用される。

(1) 改変もしくはエラーの除去のためにセキュリティ手続を利用することについて当事者双方が合意しており,かつ,一方当事者がその手続を遵守しておりながら,相手方がこれを遵守せず,かつ,手続を遵守していない側の当事者が手続を遵守していればその改変もしくはエラーを除去していただろうと思われる場合には,手続を遵守している側の当事者は,改変またはエラーのある電子記録の法的効果を否認することができる。

(2) 当事者として自然人が含まれる自動的トランザクションにおいては,自然人は,当該電子エージェントがエラーの排除または訂正の機会を提供しておらず,かつ,自然人がエラーの存在を知った時点で,次のすべての状況が揃っていた場合には,第三者の電子エージェントの取り扱いついての自然人によるエラーの結果としてもららされる電子記録の法的効果を否認することができる。

(i) その自然人は,相手方に対し,エラーが存在すること存在及びその自然人が相手方から受信した電子記録に拘束される意思がないことを事前通知する。

(ii) 相手方に返すための,または,相手方によって指図されたのである場合には,(もし存在するのであれば)エラーのある電子記録の結果として,受け取った対価(consideration)を破棄するための,相手方の合理的な指図に適合するステップを含め,その自然人は,合理的なステップを履践する。

(iii) 自然人は,(もし存在するのであれば)相手方から受け取った対価から,何等の利益も価値も利用しておらず,かつ,享受もしていなかった。

(3) (1)号及び(2)号のいずれもが適用されない場合には,改変またはエラーは,過誤に関する法律,または,(もし存在するのであれば)当事者の契約を含め,他の法律によって規定される法的効果を有する。

(4)  (2)号及び(3)号の規定は,合意によって変更できない。

1633.11. 

(a) 署名が認証されていることを法律が要件としている場合には,電子署名との関連では,その電子署名が認証されていることに加え,その電子記録が,他の適用可能な法律による認証の中に含められるべきことが求められている他のすべての情報と共に公証される電子署名を含んでいる場合には,その要件を充足するものとする。

(b) トランザクションにおいて,文書が偽証の罰の下に署名されていることを法律が要件としている場合には,電子署名との関連では,その電子署名に加え,その電子記録が,情報が真実であり正確であることについて電子署名することを承認する人による偽証の罰の下での申告と共に関係する申告の情報すべてを含んでいる場合には,その要件を充足するものとする。

1633.12. 

(a) 記録が保存されていることを法律が要件としている場合には,その電子記録が,電子記録その他のものとしての最終形態において最初に生成された時点における記録中に置かれた情報を正確に反映するものであり,かつ,電子記録が後の参照のためにアクセス可能なものとして保存されている場合に限り,その要件は,情報の電子記録を記録中に保存することによって充足される。

(b) (a)項に従って記録を保存すべき要件は,記録を送信,通信または受信することができるようにすることのみを目的とする情報については適用しない。

(c) (a)項の要件が充足される場合には,人は,第三者のサービスによって(a)項の要件を充足させることができる。

(d) 記録がオリジナルの形態で保存されるべきことを法律が要件としている場合,または,記録がオリジナルの形態で保存されていないときにはどうなるかについて規定している場合には,その法律は,電子記録が(a)項に従って保存されることによって充足される。

(e) 法律が照合(check)を要件としている場合には,その要件は,(a)項に従ってなされる照合の前と後の情報を電子記録に保存することによって充足される。

(f) (a)項に従って電子記録として保存された記録は,本編の立法の日の後に制定された法律が本号で指定する目的による電子記録の使用を禁止するのでない限り,人に対し,証拠,監査,その他これに類する目的のために記録を保存することを要求する法律を充足するものとする。

(g) 本項は,政府機関の裁判管轄権に服する記録の保管に関して,政府機関が特別の付加的な要件を定めることを妨げるものではない。

1633.13. 

前条において,記録もしくは署名は,それが電子的な方式によるものであることのみを理由に証拠として排除されることはない。

1633.14. 

(a) 自動的トランザクションにおいては,次のルールを適用する。 

(1) 電子エージェントの行為,または,その結果としての契約条件及び合意について自然人が認識せず,または,関与していない場合であっても,契約は,当事者の電子エージェントの相互交渉によって形成され得る。

(2) 自然人が実行を拒否することのできる行為を自然人が実行し,そして,電子エージェントがそのトランザクションもしくはその実行を完成させることを自然人が認識し,もしくは,認識すべき合理性があるような場合である相互交渉を含め,契約は,自然人自身または他方の人の代わりに行為する電子エージェントと自然人との間の相互交渉によって形成され得る。

(b) 契約の条件は,その契約に適用可能な実体法規によって決定される。

1633.15. 

(a) その状況において合理的であるような他の異なる受信方法によることについて送信者と受信者が合意しているのでない限り,電子記録は,情報が適切にアドレスされ,または,適切に行先指示され,かつ,(1)送信者自身もしくは送信者の代わりに電子記録送信した人のコントロールの外にある情報処理システムに入り,または,(2)受信者のコントロールの下にある情報処理システムの領域内に入った時点で,送信されたものとする。

(b) その状況において合理的であるような他の異なる受信方法によることについて送信者と受信者が合意しているのでない限り,電子記録は,送信されたタイプの電子記録または情報を,当該システムによって処理可能な方式で,かつ,そのシステムから電子記録を検索できるように受信する目的で,受信者が設計もしくは使用した情報処理システム内に電子記録が到達した時点で,受信されたものとする。

(c) 情報処理システムの所在地が,電子記録が(d)項に基づいて受信されたと推定される場所とは異なる場合であっても,(b)項は適用される。

(d)  電子記録中で明確に規定されているのでない限り,または,送信者と受信者との間で合意されているのでない限り,電子記録は,送信者の営業地から送信され,かつ,受信者の営業地で,または,その受信が受信者自身の代わりに行動する自然人によってなされた場合には,受信者の住居地で受信されたものと推定される。本項においては,次の各ルールが適用される。

(1) 送信者または受信者が1以上の営業地を有する場合には,これらの人の営業地とは,問題となるトランザクションと最も深い関係のある場所であることとする。

(2) 送信者または受信者が営業地を有しない場合には,その営業地とは,送信者の場合には送信者の,受信者の場合には受信者の各居住地であることとする。

(e) 電子記録は,自然人がその受信をを認識しない場合であっても,(b)項に基づいて受信され得る。

(f) (b)項に規定する情報処理システムからの電子的な承諾の受信は,記録が受信されたということを確定するが,しかし,それ自体によっては,送信された内容と受信された内容とが一致するということを確定するわけではない。

(g) (a)項に基づいて送信しようとした電気記録または(b)項に基づいて受信しようとした電子記録が,実際には送信も受信もされていなかったことについて,人が気付いていた場合には,その送信もしくは受信の法的効果は,他の適用可能な法律によって決定される。当該他の法律によって許容されている場合を除き,本項は,合意によって変更することができない。

1633.16. 

本編以外の法律がキャンセル権の通知を提供もしくは送信することを要件としている場合には,電子記録は,当該他の法律及び本編の各要件を充足することに加え,電子的な方法によってキャンセル通知が返送可能でない限り,書面の代用とすることができない。本条は,合意によって変更することができない。

1633.17. 

州の機関,行政委員会(board)または委員会(commission)は,本編以外の法律が明確にその要求,禁止もしくは規制を認めているのでない限り,機関,行政委員会もしくは委員会が当事者となっていないトランザクションについて,電子署名の使用を要求し,禁止し,または,規制してはならない。

SEC. 2. 

金融法典(the Financial Code)の18608条は,次のとおり読み替えて改正される。 

18608. 

(a) A premium finance agreement may contain a power of attorney or other authority enabling the company to cancel the insurance contract or contracts listed in the agreement in the event of default in the terms thereof.

(b) Upon the exercise of such a right to cancel, the company shall mail to the insured, to his or her last known address or to the address shown on the premium finance agreement at least 10 days prior to cancellation, a notice of its intent to cancel the insurance contract or contracts.

(c) The liability of a company to any person or corporation upon the exercise of such a right or authority of cancellation shall be limited to the amount of the principal balance, except in the event of willful failure by the company to mail the notice required by this section. 

 


An act to add Title 2.5 (commencing with Section 1633.1) to Part 2 of Division 3 of the Civil Code, and to amend Section 18608 of the Financial Code, relating to electronic transactions.

 

LEGISLATIVE COUNSEL'S DIGEST

SB 820, Sher. Electronic transactions.

Existing law contains provisions regulating contracts and requires certain contracts to be in writing and signed. Existing law contains certain special provisions applicable to electronic transactions, such as provisions relating to electronic funds transfer, but does not generally set forth the effect of transactions entered into electronically.

This bill would enact the Uniform Electronic Transactions Act. It would generally apply to electronic transactions, except that it would not apply to the creation and execution of wills and testamentary trusts, and would not apply to certain other transactions.

The bill would provide that a record or signature may not be denied legal effect or enforceability solely because it is in electronic form. The bill would provide that a contract may not be denied legal effect or enforceability solely because an electronic record was used in its formation. It would provide that if a law requires a record to be in writing, or if a law requires a signature, an electronic record satisfies the law. The bill would enact related provisions. The bill would authorize the provision of written information by electronic record. The bill would set forth provisions governing changes and errors, the effect of electronic signatures, and admissibility in evidence.

THE PEOPLE OF THE STATE OF CALIFORNIA DO ENACT AS FOLLOWS:

SECTION 1. 

Title 2.5 (commencing with Section 1633.1) is added to Part 2 of Division 3 of the Civil Code, to read:

TITLE 2.5. ELECTRONIC TRANSACTIONS

1633.1. 

This title may be cited as the Uniform Electronic Transactions Act.

1633.2. 

In this title the following terms have the following definitions:

(a) "Agreement" means the bargain of the parties in fact, as found in their language or inferred from other circumstances and from rules, regulations, and procedures given the effect of agreements under laws otherwise applicable to a particular transaction.

(b) "Automated transaction" means a transaction conducted or performed, in whole or in part, by electronic means or electronic records, in which the acts or records of one or both parties are not reviewed by an individual in the ordinary course in forming a contract, performing under an existing contract, or fulfilling an obligation required by the transaction.

(c) "Computer program" means a set of statements or instructions to be used directly or indirectly in an information processing system in order to bring about a certain result.

(d) "Contract" means the total legal obligation resulting from the parties' agreement as affected by this title and other applicable law.

(e) "Electronic" means relating to technology having electrical, digital, magnetic, wireless, optical, electromagnetic, or similar capabilities.

(f) "Electronic agent" means a computer program or an electronic or other automated means used independently to initiate an action or respond to electronic records or performances in whole or in part, without review by an individual.

(g) "Electronic record" means a record created, generated, sent, communicated, received, or stored by electronic means.

(h) "Electronic signature" means an electronic sound, symbol, or process attached to or logically associated with an electronic record and executed or adopted by a person with the intent to sign the electronic record.

(i) "Governmental agency" means an executive, legislative, or judicial agency, department, board, commission, authority, institution, or instrumentality of the federal government or of a state or of a county, municipality, or other political subdivision of a state.

(j) "Information" means data, text, images, sounds, codes, computer programs, software, data bases, or the like.

(k) "Information processing system" means an electronic system for creating, generating, sending, receiving, storing, displaying, or processing information.

(l) "Person" means an individual, corporation, business trust, estate, trust, partnership, limited liability company, association, joint venture, governmental agency, public corporation, or any other legal or commercial entity.

(m) "Record" means information that is inscribed on a tangible medium or that is stored in an electronic or other medium and is retrievable in perceivable form.

(n) "Security procedure" means a procedure employed for the purpose of verifying that an electronic signature, record, or performance is that of a specific person or for detecting changes or errors in the information in an electronic record. The term includes a procedure that requires the use of algorithms or other codes, identifying words or numbers, encryption, or callback or other acknowledgment procedures.

(o) "Transaction" means an action or set of actions occurring between two or more persons relating to the conduct of business, commercial, or governmental affairs.

1633.3. 

(a) Except as otherwise provided in subdivisions (b) and (c), this title applies to electronic records and electronic signatures relating to a transaction.

(b) This title does not apply to transactions subject to the following laws:

(1) A law governing the creation and execution of wills, codicils, or testamentary trusts.

(2) Division 1 (commencing with Section 1101) of the Uniform Commercial Code, except Sections 1107 and 1206.

(3) Divisions 3 (commencing with Section 3101), 4 (commencing with Section 4101), 5 (commencing with Section 5101), 8 (commencing with Section 8101), 9 (commencing with Section 9101), and 11 (commencing with Section 11101) of the Uniform Commercial Code. 

(4) A law that requires that specifically identifiable text or disclosures in a record or a portion of a record be separately signed, including initialed, from the record. However, this paragraph does not apply to Section 1677 or 1678 of this code or Section 1298 of the Code of Civil Procedure.

(c) This title does not apply to any specific transaction described in Section 17511.5 of the Business and Professions Code, Section 56.11, 56.17, 798.14, 1133, or 1134 of, Sections 1350 to 1376, inclusive, of, Section 1689.6, 1689.7, or 1689.13 of, Chapter 2.5 (commencing with Section 1695) of Title 5 of Part 2 of Division 3 of, Section 1720, 1785.15, 1789.14, 1789.16, 1789.33, or 1793.23 of, Chapter 1 (commencing with Section 1801) of Title 2 of Part 4 of Division 3 of, Section 1861.24, 1862.5, 1917.712, 1917.713, 1950.5, 1950.6, 1983, 2924b, 2924c, 2924f, 2924i, 2924j, 2924.3, or 2937 of, Article 1.5 (commencing with Section 2945) of Chapter 2 of Title 14 of Part 4 of Division 3 of, Section 2954.5 or 2963 of, Chapter 2b (commencing with Section 2981) or 2d (commencing with Section 2985.7) of Title 14 of Part 4 of Division 3 of, or Section 3071.5 of, the Civil Code, subdivision (b) of Section 18608 or Section 22328 of the Financial Code, Section 1358.15, 1365, 1368.01, 1368.1, 1371, or 18035.5 of the Health and Safety Code, Section 658, 662, 663, 664, 666, 667.5, 673, 677, 678, 678.1, 786, 10083, 10086, 10087, 10102, 10113.7, 10127.7, 10127.9, 10127.10, 10197, 10199.44, 10199.46, 10235.16, 10235.40, 10509.4, 10509.7, 11624.09, or 11624.1 of the Insurance Code, Section 779.1, 10010.1, or 16482 of the Public Utilities Code, or Section 9975 or 11738 of the Vehicle Code. An electronic record may not be substituted for any notice that is required to be sent pursuant to Section 1162 of the Code of Civil Procedure. Nothing in this subdivision shall be construed to prohibit the recordation of any document with a county recorder by electronic means.

(d) This title applies to an electronic record or electronic signature otherwise excluded from the application of this title under subdivision (b) when used for a transaction subject to a law other than those specified in subdivision (b).

(e) A transaction subject to this title is also subject to other applicable substantive law.

(f) The exclusion of a transaction from the application of this title under subdivision (b) or (c) shall be construed only to exclude the transaction from the application of this title, but shall not be construed to prohibit the transaction from being conducted by electronic means if the transaction may be conducted by electronic means under any other applicable law.

1633.4. 

This title applies to any electronic record or electronic signature created, generated, sent, communicated, received, or stored on or after January 1, 2000.

1633.5. 

(a) This title does not require a record or signature to be created, generated, sent, communicated, received, stored, or otherwise processed or used by electronic means or in electronic form.

(b) This title applies only to a transaction between parties each of which has agreed to conduct the transaction by electronic means. Whether the parties agree to conduct a transaction by electronic means is determined from the context and surrounding circumstances, including the parties' conduct. Except for a separate and optional agreement the primary purpose of which is to authorize a transaction to be conducted by electronic means, an agreement to conduct a transaction by electronic means may not be contained in a standard form contract that is not an electronic record. An agreement in such a standard form contract may not be conditioned upon an agreement to conduct transactions by electronic means. An agreement to conduct a transaction by electronic means may not be inferred solely from the fact that a party has used electronic means to pay an account or register a purchase or warranty. This subdivision may not be varied by agreement.

(c) A party that agrees to conduct a transaction by electronic means may refuse to conduct other transactions by electronic means. If a seller sells goods or services by both electronic and nonelectronic means and a buyer purchases the goods or services by conducting the transaction by electronic means, the buyer may refuse to conduct further transactions regarding the goods or services by electronic means. This subdivision may not be varied by agreement.

(d) Except as otherwise provided in this title, the effect of any of its provisions may be varied by agreement. The presence in certain provisions of this title of the words "unless otherwise agreed," or words of similar import, does not imply that the effect of other provisions may not be varied by agreement.

1633.6. 

This title shall be construed and applied according to all of the following:

(1) To facilitate electronic transactions consistent with other applicable law.

(2) To be consistent with reasonable practices concerning electronic transactions and with the continued expansion of those practices.

(3) To effectuate its general purpose to make uniform the law with respect to the subject of this title among states enacting it.

1633.7. 

(a) A record or signature may not be denied legal effect or enforceability solely because it is in electronic form.

(b) A contract may not be denied legal effect or enforceability solely because an electronic record was used in its formation.

(c) If a law requires a record to be in writing, an electronic record satisfies the law.

(d) If a law requires a signature, an electronic signature satisfies the law.

1633.8. 

(a) If parties have agreed to conduct a transaction by electronic means and a law requires a person to provide, send, or deliver information in writing to another person, that requirement is satisfied if the information is provided, sent, or delivered, as the case may be, in an electronic record capable of retention by the recipient at the time of receipt. An electronic record is not capable of retention by the recipient if the sender or its information processing system inhibits the ability of the recipient to print or store the electronic record.

(b) If a law other than this title requires a record to be posted or displayed in a certain manner, to be sent, communicated, or transmitted by a specified method, or to contain information that is formatted in a certain manner, all of the following rules apply:

(1) The record shall be posted or displayed in the manner specified in the other law.

(2) Except as otherwise provided in paragraph (2) of subdivision (d), the record shall be sent, communicated, or transmitted by the method specified in the other law.

(3) The record shall contain the information formatted in the manner specified in the other law. 

(c) If a sender inhibits the ability of a recipient to store or print an electronic record, the electronic record is not enforceable against the recipient.

(d) The requirements of this section may not be varied by agreement, except as follows:

(1) To the extent a law other than this title requires information to be provided, sent, or delivered in writing but permits that requirement to be varied by agreement, the requirement under subdivision (a) that the information be in the form of an electronic record capable of retention may also be varied by agreement.

(2) A requirement under a law other than this title to send, communicate, or transmit a record by first-class mail may be varied by agreement to the extent permitted by the other law.

1633.9. 

(a) An electronic record or electronic signature is attributable to a person if it was the act of the person. The act of the person may be shown in any manner, including a showing of the efficacy of any security procedure applied to determine the person to which the electronic record or electronic signature was attributable.

(b) The effect of an electronic record or electronic signature attributed to a person under subdivision (a) is determined from the context and surrounding circumstances at the time of its creation, execution, or adoption, including the parties' agreement, if any, and otherwise as provided by law.

1633.10. 

If a change or error in an electronic record occurs in a transmission between parties to a transaction, the following rules apply:

(1) If the parties have agreed to use a security procedure to detect changes or errors and one party has conformed to the procedure, but the other party has not, and the nonconforming party would have detected the change or error had that party also conformed, the conforming party may avoid the effect of the changed or erroneous electronic record.

(2) In an automated transaction involving an individual, the individual may avoid the effect of an electronic record that resulted from an error made by the individual in dealing with the electronic agent of another person if the electronic agent did not provide an opportunity for the prevention or correction of the error and, at the time the individual learns of the error, all of the following conditions are met:

(i) The individual promptly notifies the other person of the error and that the individual did not intend to be bound by the electronic record received by the other person.

(ii) The individual takes reasonable steps, including steps that conform to the other person's reasonable instructions, to return to the other person or, if instructed by the other person, to destroy the consideration received, if any, as a result of the erroneous electronic record.

(iii)The individual has not used or received any benefit or value from the consideration, if any, received from the other person.

(3) If neither paragraph (1) nor (2) applies, the change or error has the effect provided by other law, including the law of mistake, and the parties' contract, if any.

(4) Paragraphs (2) and (3) may not be varied by agreement.

1633.11. 

(a) If a law requires that a signature be notarized, the requirement is satisfied with respect to an electronic signature if an electronic record includes, in addition to the electronic signature to be notarized, the electronic signature of a notary public together with all other information required to be included in a notarization by other applicable law.

(b) In a transaction, if a law requires that a statement be signed under penalty of perjury, the requirement is satisfied with respect to an electronic signature, if an electronic record includes, in addition to the electronic signature, all of the information as to which the declaration pertains together with a declaration under penalty of perjury by the person who submits the electronic signature that the information is true and correct.

1633.12. 

(a) If a law requires that a record be retained, the requirement is satisfied by retaining an electronic record of the information in the record, if the electronic record reflects accurately the information set forth in the record at the time it was first generated in its final form as an electronic record or otherwise, and the electronic record remains accessible for later reference.

(b) A requirement to retain a record in accordance with subdivision (a) does not apply to any information the sole purpose of which is to enable the record to be sent, communicated, or received.

(c) A person may satisfy subdivision (a) by using the services of another person if the requirements of subdivision (a) are satisfied.

(d) If a law requires a record to be retained in its original form, or provides consequences if the record is not retained in its original form, that law is satisfied by an electronic record retained in accordance with subdivision (a).

(e) If a law requires retention of a check, that requirement is satisfied by retention of an electronic record of the information on the front and back of the check in accordance with subdivision (a).

(f) A record retained as an electronic record in accordance with subdivision (a) satisfies a law requiring a person to retain a record for evidentiary, audit, or like purposes, unless a law enacted after the effective date of this title specifically prohibits the use of an electronic record for a specified purpose. 

(g) This section does not preclude a governmental agency from specifying additional requirements for the retention of a record subject to the agency's jurisdiction.

1633.13. 

In a proceeding, evidence of a record or signature may not be excluded solely because it is in electronic form.

1633.14. 

(a) In an automated transaction, the following rules apply:

(1) A contract may be formed by the interaction of electronic agents of the parties, even if no individual was aware of or reviewed the electronic agents' actions or the resulting terms and agreements.

(2) A contract may be formed by the interaction of an electronic agent and an individual, acting on the individual's own behalf or for another person, including by an interaction in which the individual performs actions that the individual is free to refuse to perform and which the individual knows or has reason to know will cause the electronic agent to complete the transaction or performance. 

(b) The terms of the contract are determined by the substantive law applicable to it.

1633.15. 

(a) Unless the sender and the recipient agree to a different method of sending that is reasonable under the circumstances, an electronic record is sent when the information is addressed properly or otherwise directed properly to the recipient and either (1) enters an information processing system outside the control of the sender or of a person that sent the electronic record on behalf of the sender, or (2) enters a region of an information processing system that is under the control of the recipient.

(b) Unless the sender and the recipient agree to a different method of receiving that is reasonable under the circumstances, an electronic record is received when the electronic record enters an information processing system that the recipient has designated or uses for the purpose of receiving electronic records or information of the type sent, in a form capable of being processed by that system, and from which the recipient is able to retrieve the electronic record.

(c) Subdivision (b) applies even if the place the information processing system is located is different from the place the electronic record is deemed to be received under subdivision (d).

(d) Unless otherwise expressly provided in the electronic record or agreed between the sender and the recipient, an electronic record is deemed to be sent from the sender's place of business and to be received at the recipient's place of business or, if the recipient is an individual acting on his or her own behalf, at the recipient's place of residence. For purposes of this subdivision, the following rules apply:

(1) If the sender or recipient has more than one place of business, the place of business of that person is the place having the closest relationship to the underlying transaction. 

(2) If the sender or the recipient does not have a place of business, the place of business is the sender's or recipient's residence, as the case may be. 

(e) An electronic record is received under subdivision (b) even if no individual is aware of its receipt.

(f) Receipt of an electronic acknowledgment from an information processing system described in subdivision (b) establishes that a record was received but, by itself, does not establish that the content sent corresponds to the content received.

(g) If a person is aware that an electronic record purportedly sent under subdivision (a), or purportedly received under subdivision (b), was not actually sent or received, the legal effect of the sending or receipt is determined by other applicable law. Except to the extent permitted by the other law, this subdivision may not be varied by agreement.

1633.16. 

If a law other than this title requires that a notice of the right to cancel be provided or sent, an electronic record may not substitute for a writing under that other law unless, in addition to satisfying the requirements of that other law and this title, the notice of cancellation may be returned by electronic means. This section may not be varied by agreement.

1633.17. 

No state agency, board, or commission may require, prohibit, or regulate the use of an electronic signature in a transaction in which the agency, board, or commission is not a party unless a law other than this title expressly authorizes the requirement, prohibition, or regulation.

SEC. 2. 

Section 18608 of the Financial Code is amended to read:

18608. 

(a) A premium finance agreement may contain a power of attorney or other authority enabling the company to cancel the insurance contract or contracts listed in the agreement in the event of default in the terms thereof.

(b) Upon the exercise of such a right to cancel, the company shall mail to the insured, to his or her last known address or to the address shown on the premium finance agreement at least 10 days prior to cancellation, a notice of its intent to cancel the insurance contract or contracts.

(c) The liability of a company to any person or corporation upon the exercise of such a right or authority of cancellation shall be limited to the amount of the principal balance, except in the event of willful failure by the company to mail the notice required by this section.


Copyright (C) 1999 Takato NATSUI, All rights reserved.

最終更新日:Nov/05/1999

インデックス・ページへ

トップ・ページへ