アメリカ合衆国の「小企業2000年対策法案」

(仮訳)

(1999/3/26改訂版)

翻訳:夏井高人


これは,アメリカ合衆国の106回議会において多数提出されている2000年コンピュータ問題対策法案の一つである「小企業2000年対策法案」(S 314 RFH)の仮訳です。誤訳もあるかもしれません。ご注意ください。

なお,この法案のオリジナル・テキストは,

http://thomas.loc.gov/home/thomas2.html

で入手することができます。

また,この法案は,the Small Business Act の一部改正法という体裁をとっていますが,この法律については,

U.S. Small Business Administration<http://www.sba.gov/>

を参照してください。


199932日上院通過

199933日下院報告

 

小企業に関連する2000年コンピュータ問題に対応するためにローン保証プログラムを提供すること,その他の目的のための法律

 

Section 1 略 称

この法律は,小企業2000年対策法(Small Business Year 2000 Readiness Act」として引用することができる。

Section 2 議会宣言

議会は,次のとおりに宣言する。

(1) 2000年を認識するための多くのコンピュータ・プログラムにおける誤りは,大企業と小企業の双方に対し,2000年以降の年において,巨額の負の財政的結果をもたらすかもしれない。

(2) 小企業は,大企業と比較すると,その自動システムの修正変更の導入が相当遅れている。

(3) 多くの小企業は,自動システムの致命的な出来事を防ぐための資金を得ることができない。それは,小企業にとって,資金的なひどい困難をもたらし,または,倒産に陥らせかねないものだからである。

(4) 2000年コンピュータ問題に起因して多数の小企業が失敗すると,2000年以降の年における経済に対し,非常に決定的な悪影響を与えるかもしれない。

Section 3 2000年コンピュータ問題債務保証プログラム

(a) プログラムの策定

小企業法(the Small Business Act (15 U.S.C. 636(a))7(a)項は,その末尾に次のとおり追加して改正される。

(27)  2000年コンピュータ問題プログラム

(A) 定 義

本項においては,

(i) 「適法な貸主(eligible lender」という用語は,本項に基づく一般業務ローン・プログラムに関与する資格を有するものとして所轄庁から指定された貸主を意味する。

(ii) 「2000年コンピュータ問題(Year 2000 computer problem」という用語は,情報技術及び組み込みシステムに関し,

(I)

(aa) 20世紀もしくは21世紀;

(bb) 1999年及び2000年;

から,これらへ,または,これらの間の;または,

(II) うるう年の計算に関連する

日付に依拠するデータの処理,送信,または,受信に対し,悪影響を及ぼすすべての問題を意味する。

(B) プログラムの策定

所轄庁は,

(i) ローン保証プログラムを策定しなければならない。所轄庁は,それに基づき,本号の立法日から起算して20001231日までの間の期間内,適法な貸主によって本号に従い関係小企業に対してなされるローンを保証することができる。

(ii) 個々の適法な貸主に対し,本号に基づくプログラムの策定を告知し,そして,本号に基づくプログラムの市場を積極化させるために必要と思われるその他の活動をしなければならない。

(C) 資金の使用

本号に基づくローン保証を受ける小企業は,受けるローン資金を次の目的にのみ利用しなければならない。

(i) 情報技術システムの修理及び入手,ソフトウェアの購入及び修理,コンサルティングその他のサードパーティによるサービスの購入,その他の関連する支出を含め,関係小企業の2000年コンピュータ問題への対処;

(ii) 関係小企業その他の団体(関係小企業のプロバイダ及びサプライやを含む)の2000年コンピュータ問題の直接の結果として,関係小企業が負わされた実質的な経済損失の救済の提供であって,その経済的損失が保険その他の手段によっては支弁されなかった場合;

(D) ローンの金額

(i) 一般規定

(3)(A)にかかわらず,本副号の(ii)文の要件に従い,借主に対し,(参加その他によって)商工業ローン(business loan)及び投資信託(investment fund),商工業保証ローン金融勘定(business guaranty loan financing account),並びに,商工業ダイレクト・ローン金融勘定(business direct loan financing account)からなされ,未払いのままとなっている債務の総額が750,000ドルを超過している場合であっても,本号に基づき,借主に対してローンを実行することができる。

(ii) 例 外

借主に対し,(参加その他によって)商工業ローン及び投資信託,商工業保証ローン金融勘定,並びに,商工業ダイレクト・ローン金融勘定からなされ,未払いのままとなっている債務の総額が1,000,000ドルを超過している場合には,本号に基づき,借主に対してローンを実行することができない。

(E) 所轄庁の参加(Administration Participation

(2)(A)にかかわらず,本号に基づくローンへの参加の承認においては,所轄庁による参加は,次の割合を超過してはならない。

(i) 残額が100,000ドルを超過している場合においては,ローン実行時点における未払融資残額の85パーセント;

(ii) 残額が100,000ドル以下の場合においては,ローン実行時点における未払融資残額の90パーセント;

(iii) (i) 及び (ii)にかかわらず,SBA エクスプレス・パイロット・プログラムで適用される要件に従って処理されるサブジェクト・ローンの場合においては,ローン実行時点における未払残額の50パーセント;

(F) 定期報告

行政監察官(The Inspector General of the Administration)は,リスクと詐欺を防止し,ローン・プログラムの安全性と健全性を確保するために,本号に基づいて保証されたローンの代表例を定期的に報告しなければならない。

(G) 年次報告

所轄庁は,下院及び上院の小企業委員会(Committees on Small Business)に対し,年次的に,本号に基づいて執行されたプログラムの12ヶ月間の結果に関する報告をしなければならない。この報告は,次の内容を含まなければならない。

(i) 本号に基づいて保証されたローンの総数;

(ii) 本号に基づく各ローン保証毎に,

(I) ローンの額;

(II) 借主の所在地;

(III) 情報技術その他の自動システムの修理もしくは交換,または,経済的損失の埋め合わせのためにローンがなされたかどうか;

(iii) プログラムに参加する適法な貸主の総数;」

(b) ガイドライン

(1) 一般規定

本法の立法後遅くとも30日以内に,小企業監督庁(the Administrator of the Small Business Administration)は, 本条により追加される小企業法7(a)(27)項に基づくプログラムを遂行するためのガイドラインを発行しなければならない。

(2) 要 件

本条及び本条による追加される小企業法7(a)(27)項による限定がある場合を除き,ガイドラインは,本条による追加される小企業法7(a)(27)項に基づいてなされるローン・プログラムは,

(A) ローン・プログラムに基づくローンの期間及び条件の設定について,当該ローンが債務者の能力を拡充するようなやり方によって構成されるようにすべく,最大限の柔軟性を提供し;

(B) 返済を促進するのに適切であるときは,ローンの開始の日から起算して1年以上の期間,ローン・プログラムに基づく元金弁済の猶予を設定し,

(C) 債務者の弁済の提供をする能力に関して合理的な疑いがある場合には,弁済がローン返済者とって有利になるようにし;そして,

(D) (本条により追加される小企業法7(a)(27)(A)で定義する)適法な貸主が,

(i) 適法な貸主が当該他のローン・プログラムに参加する資格を有する場合であり;かつ,

(ii) ローンの元金額を含むローン条件が,当該他のローン・プログラムに基づいて導入されるローンに適用される要件と適合する場合;

には,小企業法7(a)項に従い策定する他のローン・プログラムに基づいて導入するローンに提供される要件に従ったローン・プログラムに基づいて論を決済することを認め;

なければならない。

(c) 廃 止

本条及び本条に基づく改正は,20001231日に廃止する。


AN ACT

To provide for a loan guarantee program to address the Year 2000 computer problems of small business concerns, and for other purposes.

SECTION 1. SHORT TITLE.

This Act may be cited as the `Small Business Year 2000 Readiness Act'.

SEC. 2. FINDINGS.

Congress finds that--

(1) the failure of many computer programs to recognize the Year 2000 may have extreme negative financial consequences in the Year 2000 , and in subsequent years for both large and small businesses;

(2) small businesses are well behind larger businesses in implementing corrective changes to their automated systems;

(3) many small businesses do not have access to capital to fix mission critical automated systems, which could result in severe financial distress or failure for small businesses; and

(4) the failure of a large number of small businesses due to the Year 2000 computer problem would have a highly detrimental effect on the economy in the Year 2000 and in subsequent years.

SEC. 3. YEAR 2000 COMPUTER PROBLEM LOAN GUARANTEE PROGRAM.

(a) PROGRAM ESTABLISHED- Section 7(a) of the Small Business Act (15 U.S.C. 636(a)) is amended by adding at the end the following:

`(27) YEAR 2000 COMPUTER PROBLEM PROGRAM-

`(A) DEFINITIONS- In this paragraph--

`(i) the term `eligible lender' means any lender designated by the Administration as eligible to participate in the general business loan program under this subsection; and

`(ii) the term `Year 2000 computer problem' means, with respect to information technology, and embedded systems, any problem that adversely effects the processing (including calculating, comparing, sequencing, displaying, or storing), transmitting, or receiving of date-dependent data--

`(I) from, into, or between--

`(aa) the 20th or 21st centuries; or

`(bb) the years 1999 and 2000 ; or

`(II) with regard to leap year calculations.

`(B) ESTABLISHMENT OF PROGRAM- The Administration shall--

`(i) establish a loan guarantee program, under which the Administration may, during the period beginning on the date of enactment of this paragraph and ending on December 31, 2000 , guarantee loans made by eligible lenders to small business concerns in accordance with this paragraph; and

`(ii) notify each eligible lender of the establishment of the program under this paragraph, and otherwise take such actions as may be necessary to aggressively market the program under this paragraph.

`(C) USE OF FUNDS- A small business concern that receives a loan guaranteed under this paragraph shall only use the proceeds of the loan to--

`(i) address the Year 2000 computer problems of that small business concern, including the repair and acquisition of information technology systems, the purchase and repair of software, the purchase of consulting and other third party services, and related expenses; and

`(ii) provide relief for a substantial economic injury incurred by the small business concern as a direct result of the Year 2000 computer problems of the small business concern or of any other entity (including any service provider or supplier of the small business concern), if such economic injury has not been compensated for by insurance or otherwise.

`(D) LOAN AMOUNTS-

`(i) IN GENERAL- Notwithstanding paragraph (3)(A) and subject to clause (ii) of this subparagraph, a loan may be made to a borrower under this paragraph even if the total amount outstanding and committed (by participation or otherwise) to the borrower from the business loan and investment fund, the business guaranty loan financing account, and the business direct loan financing account would thereby exceed $750,000.

`(ii) EXCEPTION- A loan may not be made to a borrower under this paragraph if the total amount outstanding and committed (by participation or otherwise) to the borrower from the business loan and investment fund, the business guaranty loan financing account, and the business direct loan financing account would thereby exceed $1,000,000.

`(E) ADMINISTRATION PARTICIPATION- Notwithstanding paragraph (2)(A), in an agreement to participate in a loan under this paragraph, participation by the Administration shall not exceed--

`(i) 85 percent of the balance of the financing outstanding at the time of disbursement of the loan, if the balance exceeds $100,000;

`(ii) 90 percent of the balance of the financing outstanding at the time of disbursement of the loan, if the balance is less than or equal to $100,000; and

`(iii) notwithstanding clauses (i) and (ii), in any case in which the subject loan is processed in accordance with the requirements applicable to the SBAExpress Pilot Program, 50 percent of the balance outstanding at the time of disbursement of the loan.

`(F) PERIODIC REVIEWS- The Inspector General of the Administration shall periodically review a representative sample of loans guaranteed under this paragraph to mitigate the risk of fraud and ensure the safety and soundness of the loan program.

`(G) ANNUAL REPORT- The Administration shall annually submit to the Committees on Small Business of the House of Representatives and the Senate a report on the results of the program carried out under this paragraph during the preceding 12-month period, which shall include information relating to--

`(i) the total number of loans guaranteed under this paragraph;

`(ii) with respect to each loan guaranteed under this paragraph--

`(I) the amount of the loan;

`(II) the geographic location of the borrower; and

`(III) whether the loan was made to repair or replace information technology and other automated systems or to remedy an economic injury; and

`(iii) the total number of eligible lenders participating in the program.'.

(b) GUIDELINES-

(1) IN GENERAL- Not later than 30 days after the date of enactment of this Act, the Administrator of the Small Business Administration shall issue guidelines to carry out the program under section 7(a)(27) of the Small Business Act, as added by this section.

(2) REQUIREMENTS- Except to the extent that it would be inconsistent with this section or section 7(a)(27) of the Small Business Act, as added by this section, the guidelines issued under this subsection shall, with respect to the loan program established under section 7(a)(27) of the Small Business Act, as added by this section--

(A) provide maximum flexibility in the establishment of terms and conditions of loans originated under the loan program so that such loans may be structured in a manner that enhances the ability of the applicant to repay the debt;

(B) if appropriate to facilitate repayment, establish a moratorium on principal payments under the loan program for up to 1 year beginning on the date of the origination of the loan;

(C) provide that any reasonable doubts regarding a loan applicant's ability to service the debt be resolved in favor of the loan applicant; and

(D) authorize an eligible lender (as defined in section 7(a)(27)(A) of the Small Business Act, as added by this section) to process a loan under the loan program in accordance with the requirements applicable to loans originated under another loan program established pursuant to section 7(a) of the Small Business Act (including the general business loan program, the Preferred Lender Program, the Certified Lender Program, the Low Documentation Loan Program, and the SBAExpress Pilot Program), if--

(i) the eligible lender is eligible to participate in such other loan program; and

(ii) the terms of the loan, including the principal amount of the loan, are consistent with the requirements applicable to loans originated under such other loan program.

(c) REPEAL- Effective on December 31, 2000 , this section and the amendments made by this section are repealed.


Copyright (C) 1999 Takato NATSUI, All rights reserved.

最終更新日:Mar/26/1999

インデックス・ページへ

トップ・ページへ