アメリカ合衆国ユタ州の「スパイウェア規制法」

(仮訳)

翻訳:夏井高人


これは,アメリカ合衆国ユタ州で2004年3月3日に可決された「スパイウェア規制法」の仮訳です。誤訳もあるかもしれません。ご注意ください。


CHAPTER 39. スパイウェア規制法

Part 1. 総則規定

13-39-101. 表題

本章は,「スパイウェア規制法」と称する。

13-39-102. 定義

 本章において用いる場合には:

(1) 「引き金メカニズムベースのコンテクスト」とは,ソフトウェアベースの引き金またはプログラムであって,以下のような宣伝広告を画面表示するために,顧客のコンピュータ内に存在するものを意味する。

(a) 利用者によって目下アクセスされているインターネットWebサイト;または,

(b)  利用者によって目下アクセスされているインターネットWebサイトのコンテンツもしくは特性;

(2) 「局」とは,商務省内の消費者保護局のことを意味する。

(3) 「インターネット」とは,the Internet Tax Freedom Act, Pub. L. No. 105-277に規定するものを意味する。

(4) 第(5)項に定める場合を除き,「スパイウェア」とは,コンピュータ内に存在するソフトウェアであって,次のものを意味する。

(a) コンピュータの利用を監視するもの;

(b) 

(i) コンピュータの利用に関する情報を外部のコンピュータもしくはサーバに送信するもの;または,

(ii) 当該宣伝広告が次のいずれかである場合には,コンピュータの利用に対する応答として宣伝広告を表示し,もしくは,それが表示されるようにするもの。

(A) 宣伝広告を配布することについての責任主体の完全な名称を明確に識別できないもの;

(B) 次の者以外の者による宣伝広告の画面表示のための引き金として連邦登録商標を使用するもの;

(I) 商標権者;

(II) 商標権者から適法に許諾を得ている者;または,

(III) 一般に知られているインターネットサーチエンジン;

(C) 利用者によってアクセスされるインターネットWebサイトと一致する宣伝広告を画面表示するための引き金メカニズムを用いるもの;

(D)  利用者によるインターネットWebサイトの閲覧を妨げるようなやり方で,インターネットWebサイトにある有料の宣伝広告またはコンテンツの全部もしくは一部を隠蔽しまたは不明瞭にするための宣伝広告を画面表示するための引き金メカニズムベースのコンテクストを用いるものであり;かつ,

(c)

(i) ソフトウェアのインストール前の時点,または,ソフトウェアが第(4)(b)に示すいずれかを実行する前の時点において,利用者の事前の同意を得ていないもの;

(A) 次のようなライセンス合意を提供しないもの;

(I) 完全に表示されており;かつ,

(II) 平易な用語で書かれている合意;

(B) ソフトウェアのインストールの結果として伝送される特定のタイプの情報を収集することについての通知を提供しないもの;

(C) 配布され得る宣伝広告についてすべてのタイプの明確かつ完全なサイズで表示される見本を提供しないもの;

(D) 配布される宣伝広告についてすべてのタイプの周波数に関する誠実な記載を提供しないもの;及び,

(E)  配布される宣伝広告についてすべてのタイプに関して,他のソフトウェアサービスによって生成される宣伝広告と配布される宣伝広告とをその外観によって利用者が識別できるようにするための方法に関する明瞭な記載を提供しないものであり;かつ,

(ii) 次の方法を提供しないもの;

(A) 利用者が,迅速かつ容易に,当該ソフトウェアを利用者のコンピュータ上で使用不可能にし,もしくは,そこから消去するためのものであり;かつ,

(B) 利用者のコンピュータ上の他の部分に対して別の影響を与えないものであり;かつ,

(C) 当該コンピュータソフトウェアの消去のために,明瞭で,標準的であり,便利かつ一般的な方法を用いるものである方法。

(5) 第(4)項の規定にかかわらず,「スパイウェア」は,次のものを含まない。

(a) 技術的な問題を分析し解決することのみを目的として設計されインストールされるソフトウェア;

(b) 次のものを含め,インターネットWebサイトによって利用者のコンピュータ上に事前に記録されたインターネットWebサイト情報を通知するだけのソフトウェアもしくはデータ;

(i) cookie

(ii) HTMLコード;または,

(iii) Javaスクリプト;

(c) オペレーティングシステム。

(6) 「利用」とは,次のものを意味する。

(a)  利用者によってアクセスされるインターネットWebサイト;

(b) 利用者によってアクセスされるインターネットWebサイトのコンテンツもしくは特性;

(c) 次のものを含め,利用者の個人情報;

(i) 利用者の姓もしくは名;次のいずれであるかを問わない;

(A) 生誕時点の名であるか養子としての名であるかどうか;

(B) 仮の名であるかどうか;

(C) 適法に変更されたものであるかどうか;

(ii) 利用者の自宅または物理的な住所に関する次の事項;

(A) 街区名;

(B) 市もしくは町の名称;または,

(C) 郵便番号;

(iii) 電子メールアドレス;

(iv) 電話番号;

(v) 社会保険番号;

(vi) 個人識別番号;

(vii) クレジットカード番号;

(viii) クレジットカードと関係するアクセスコード;

(ix) 誕生日,誕生日確認番号もしくは生誕地;

(x) パスワードもしくはアクセスコード;または,

(d)       フォームもしくはインターネットWebサイトに対する利用者からの申込み;

(7) 「利用者」とは,次のいずれかを意味する。

(a) コンピュータの保有者;または,

(b) インターネットWebサイトのアクセスする者。

 

Part 2. 禁止行為

13-39-201. 禁止行為

(1) 何人といえども,

(a) 他人のコンピュータにスパイウェアをインストールしてはならず;

(b)   他人のコンピュータにスパイウェアをインストールできるようにしてはならず;または,

(c) 利用者によるインターネットWebサイトの閲覧を妨げるようなやり方で,インターネットWebサイトにある有料の宣伝広告またはコンテンツの全部もしくは一部を隠蔽しまたは不明瞭にするための宣伝広告を画面表示するための引き金メカニズムベースのコンテクストを用いてはならない。

(2) 利用者が宣伝広告を消去または隠すことができることをもって,本章違反についての抗弁とすることはできない。

 

Part 3. 法の執行

13-39-301. 民事訴訟

(1) 

(a) 次の者に対し,

(i) 本章に違反する者;または,

(ii) 本章の違反を発生させる者;そして,

(b) 本章違反行為によって利益侵害を受ける次の者は,

(i) インターネットWebサイトの保有者もしくは登録者;

(ii) 商標権または著作権の保有者;または,

(iii) インターネットWebサイトで権限を有する宣伝広告をする者;

本章違反を理由とする訴訟を提起することができる。

(2)       (1)項に基づく訴訟においては,

(a) 本章違反行為を継続する者に対して暫定的差止命令を得ることができ;かつ,

(b) 次のうちより高額な額の賠償金を得ることができる。

(i) 実際に発生した損害額;または,

(ii) 本章の違反行為毎に10,000ドル

(3) 第(1)項の訴訟においては,裁判所は,

(a) 被告が意図的または故意に本章に違反する行為を実行したものであると判断する場合には,第(2)によって認められる損害額の3倍まで損害賠償額を増額することができ;そして,

(b) 敗訴当事者に対し,訴訟費用及び合理的な範囲内の弁護士報酬の支払いを命ずることができる。

(4) 本条においては,第13-39-102条第(4)(b)(ii)に示す画面表示を発生させる違反行為が競合する場合には,それぞれの行為が違反行為となる。

13-39-302. 訴訟の制限

(1) 何人も,次のものの伝送を業務とするインターネットサービスプロバイダに対して本章違反を理由とする訴訟を提起してはならない。

(a) セキュリティ情報;または,

(b) 本章違反の宣伝広告を含む情報

(2) 何人も,本章に基づいてクラスアクションを提起してはならない。

 

Part 4. 局の義務

13-39-401. 情報収集−評価

局は,

(1) 次のものを含め,本章の違反行為を通知する者がとるべき手続を確立し,

(a) インターネットWebサイト及び

(b) 無料電話番号;そして,

(2) 局が本章に条項を追加する必要があると判断する場合には,the Public Utilities and Technology Interim Committeeに対して勧告をしなければならない。

 

 



HB0323, S04

 

CHAPTER 39. SPYWARE CONTROL ACT

Part 1. General Provisions

13-39-101. Title.

This chapter is known as the "Spyware Control Act."

13-39-102. Definitions.

As used in this chapter:

(1) "Context based triggering mechanism" means a software based trigger or program residing on a consumer's computer that displays an advertisement according to:

(a) the current Internet website accessed by a user; or

(b) the contents or characteristics of the current Internet website accessed by a user.

(2) "Division" means the Division of Consumer Protection in the Department of Commerce.

(3) "Internet" is as defined in the Internet Tax Freedom Act, Pub. L. No. 105-277.

(4) Except as provided in Subsection (5), "spyware" means software residing on a computer that:

(a) monitors the computer's usage;

(b)

(i) sends information about the computer's usage to a remote computer or server; or

(ii) displays or causes to be displayed an advertisement in response to the computer's usage if the advertisement:

(A) does not clearly identify the full legal name of the entity responsible for delivering the advertisement;

(B) uses a federally registered trademark as a trigger for the display of the advertisement by a person other than:

(I) the trademark owner;

(II) an authorized agent of licensee of the trademark owner; or

(III) a recognized Internet search engine;

(C) uses a triggering mechanism to display the advertisement according to the Internet websites accessed by a user; or

(D) uses a context based triggering mechanism to display the advertisement that partially or wholly covers or obscures paid advertising or other content on an Internet website in a way that interferes with a user's ability to view the Internet website; and

(c) does not:

(i) obtain the consent of the user, O AT THE TIME OF, OR O after installation of the software but before the software does any of the actions described in Subsection (4)(b);

(A) to a license agreement:

(I) presented in full; and

(II) written in plain language;

(B) to a notice of the collection of each specific type of information to be transmitted as a result of the software installation;

(C) to a clear and representative full-size example of each type of advertisement that may be delivered;

(D) to a truthful statement of the frequency with which each type of advertisement may be delivered; and

(E) for each type of advertisement delivered by the software, a clear description of a method by which a user may distinguish the advertisement by its appearance from an advertisement generated by other software services; and

(ii) provide a method:

(A) by which a user may quickly and easily disable and remove the software from the user's computer;

(B) that does not have other effects on the non-affiliated parts of the user's computer; and

(C) that uses obvious, standard , usual, and ordinary methods for removal of computer software.

(5) Notwithstanding Subsection (4), "spyware" does not include:

(a) software designed and installed solely to diagnose or resolve technical difficulties;

(b) software or data that solely report to an Internet website information previously stored by the Internet website on the user's computer, including:

(i) cookies;

(ii) HTML code; or

(iii) Java Scripts; or

(c) an operating system.

(6) "Usage" means:

(a) the Internet websites accessed by a user;

(b) the contents or characteristics of the Internet websites accessed by a user;

(c) a user's personal information, including:

(i) a first and last name of a user, whether:

(A) given at birth or adoption;

(B) assumed; or

(C) legally changed;

(ii) any of the following with respect to a user's home or other physical address:

(A) the street name;

(B) the name of the city or town; or

(C) the zip code;

(iii) an electronic mail address;

(iv) a telephone number;

(v) a Social Security number;

(vi) any personal identification number;

(vii) a credit card number;

(viii) any access code associated with a credit card;

(ix) a date of birth, birth certificate number, or place of birth; or

(x) a password or access code; or

(d) a user's submission to forms or Internet websites.

(7) "User" means:

(a)   a computer owner; or

(b) a person who accesses an Internet website.

Part 2. Prohibited Conduct

13-39-201. Prohibited conduct.

(1) A person may not:

(a) install spyware on another person's computer;

(b) cause spyware to be installed on another person's computer; or

(c) use a context based triggering mechanism to display an advertisement that partially or wholly covers or obscures paid advertising or other content on an Internet website in a way that interferes with a user's ability to view the Internet website.

(2) It is not a defense to a violation of this section that a user may remove or hide an advertisement.

Part 3. Enforcement

13-39-301. Private action.

(1) An action for a violation of this chapter may be brought:

(a) against a person who:

(i) violates this chapter; or

(ii) causes a violation of this chapter; and

(b) by any of the following who are adversely affected by a violation of this chapter:

(i) an Internet website owner or registrant;

(ii) a trademark or copyright owner; or

(iii) an authorized advertiser on an Internet website.

(2) In an action under Subsection (1), a person may:

(a) obtain an injunction against committing any further violation of this chapter; and

(b) recover the greater of:

(i) actual damages; or

(ii) $10,000 for each separate violation of this chapter.

(3) In an action under Subsection (1), a court may:

(a) increase the damages up to three times the damages allowed by Subsection (2) if the court finds the defendant willfully or knowingly violated this chapter; and

(b) award costs and reasonable attorney fees to a prevailing party.

(4) For purposes of this section, a separate violation occurs for each individual occurrence that results in the display of an advertisement described in Subsection

13-39-102(4)(b)(ii).

13-39-302. Limitations on actions.

(1) A person may not bring an action for a violation of this chapter against an Internet service provider for the routine transmission of:

(a) security information; or

(b) information that contains an advertisement violating this chapter.

(2) A person may not bring a class action under this chapter.

Part 4. Duties of Division

13-39-401. Information gathering -- Evaluations.

The division shall:

(1) establish procedures by which a person may report a violation of this chapter to the division, including:

(a) an Internet website; and

(b) a toll-free telephone number; and

(2) make recommendations to the Public Utilities and Technology Interim Committee if the division finds a need for additional provisions to this chapter.


Copyright (C) 2004 Takato NATSUI, All rights reserved.

最終更新日:Mar/05/2004

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